lördag 8 oktober 2016

Veckans Veckoportföljsköp v.40

Då har ännu en vecka gått och jag fortsätter med experiment med veckovisa köp till vår Veckoportfölj. En portfölj jag startat på Avanza med deras Mini-courtage. Detta är ett experiment jag har bestämt mig för att hålla mig till under hela 2016 och sedan utvärdera hur det gick.


Jag fortsätter som sagt att jaga bolag med lite högre yield och veckans köp landade på Nordea. Jag tror bankerna har blivit lite bortglömda, om man får säga så, då de är bra bolag med höga vinster och hög yield. Detta borde locka investerare i en miljö av svaga vinster och låg yield. Som jag skrev förra veckan så tror jag folk kommer börja dra sig mot aktier med lite högra DA då utdelningssäsongen närmar sig och att det är ett attraktivt placeringsalternativ då räntan väntas vara låg ända in u 2018.

Veckans köp sammanfattat
  • Nordea: 5 st för 88,70:-/st --- YOC 6,94%
Totala summan för köpen (inkl courtage) blev 445,00 SEK och ger oss 29,60 SEK extra i årlig utdelning och förväntad utdelning för rullande 12 månaders ligger nu på 3 118,20:- ifrån veckoportföljens innehav.

Inköpstillfällen för Nordea




Fördelningen i veckoportföljen för tillfället



Utveckling sedan start


Funderar på hur man ska tänka för att långsiktigt kunna slå index med detta veckosparandet. Ska man fokusera på makro eller enskilda bolag? Eller ska man fokusera på hela branscher exempelvis ha köpt mycket fastighetsbolag när man i början insåg att räntan skulle fortsätta vara låg en lång tid framöver.

Det tåls att tänkas på. Nu ska jag dock sluta tänka på det och ladda inför Toughest som går av stapeln om ett par timmar här i Göteborg. Kommer bli galet kul att springa det! :D Trevlig helg på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar